Site icon Epirusjournal.gr

Κρυπτονομίσματα: Φόρος 10% στα κέρδη – Ποιες συναλλαγές μένουν αφορολόγητες

kryptonomismata

Σαφείς κανόνες για τη φορολόγηση των κρυπτονομισμάτων επιχειρεί να βάλει για πρώτη φορά η κυβέρνηση, θεσπίζοντας φόρο 10% στα κέρδη των φυσικών προσώπων από crypto, αλλά και ειδικό αφορολόγητο όριο για τις μικρές υπεραξίες.

Το νέο πλαίσιο περιλαμβάνεται στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση και επιχειρεί να καλύψει το νομοθετικό κενό που υπήρχε μέχρι σήμερα ως προς τη φορολογική μεταχείριση των κρυπτοστοιχείων.

Η βασική αλλαγή είναι ότι η υπεραξία που αποκτούν τα φυσικά πρόσωπα από τη μεταβίβαση κρυπτοστοιχείων θα φορολογείται αυτοτελώς με συντελεστή 10%.

Ως υπεραξία θα λαμβάνεται, κατά κανόνα, η διαφορά μεταξύ της τιμής στην οποία αποκτήθηκε το κρυπτονόμισμα και της τιμής μεταβίβασής του. Παράλληλα, θεσπίζονται συγκεκριμένοι κανόνες για την τεκμηρίωση των συναλλαγών, αλλά και για τον υπολογισμό της μέσης τιμής κτήσης όταν ο φορολογούμενος έχει πραγματοποιήσει διαδοχικές αγορές.

Αφορολόγητα τα πρώτα 500 ευρώ

Το σχέδιο νόμου προβλέπει ότι υπεραξία έως 500 ευρώ ανά φορολογικό έτος δεν φορολογείται.

Παράλληλα, λύνεται ένα σημαντικό πρακτικό ζήτημα για όσους πραγματοποιούν συχνές συναλλαγές μεταξύ διαφορετικών ψηφιακών νομισμάτων. Η ανταλλαγή ενός κρυπτοστοιχείου με ένα άλλο δεν θα δημιουργεί φορολογητέα υπεραξία.

Με άλλα λόγια, το νέο σύστημα διαχωρίζει την ανταλλαγή μεταξύ crypto από τη μεταβίβαση που οδηγεί σε φορολογητέο κέρδος, σύμφωνα με τους ειδικότερους κανόνες που εισάγει το νομοσχέδιο.

Στο 10% και τα έσοδα από staking

Ειδική πρόβλεψη υπάρχει και για τις αποδόσεις που αποκτούν οι κάτοχοι crypto χωρίς να πωλούν κατ’ ανάγκη τα κρυπτοστοιχεία τους.

Οι αποδόσεις από δανεισμό κρυπτοστοιχείων, παροχή ρευστότητας και staking θα αντιμετωπίζονται φορολογικά ως τόκοι και θα επιβαρύνονται επίσης με συντελεστή 10%.

Το νομοσχέδιο ρυθμίζει ακόμη την περίπτωση κατά την οποία κρυπτοστοιχεία δίνονται ως παροχή σε είδος σε εργαζομένους, εταίρους ή μετόχους. Για τον προσδιορισμό της αξίας τους θα λαμβάνεται υπόψη η αξία σε ευρώ κατά τον χρόνο απόκτησής τους.

Η αγορά crypto θα αποτελεί τεκμήριο

Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται σε μία ακόμη αλλαγή: η αγορά κρυπτοστοιχείων εντάσσεται στις δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων για την εφαρμογή των τεκμηρίων.

Στην πράξη, η αγορά crypto θα λαμβάνεται υπόψη στο σύστημα των τεκμηρίων και ο φορολογούμενος θα πρέπει να μπορεί να δικαιολογήσει φορολογικά τα κεφάλαια που χρησιμοποίησε για την απόκτησή τους.

Ρυθμίζεται επίσης η αντιμετώπιση των κρυπτοστοιχείων στις κληρονομιές, δωρεές και γονικές παροχές. Για τις ανάγκες της σχετικής φορολογίας χαρακτηρίζονται ως ασώματη κινητή περιουσία κείμενη στην αλλοδαπή, ενώ η αξία τους θα προσδιορίζεται με βάση την αξία τους σε ευρώ κατά την προηγούμενη ημέρα από τη γένεση της φορολογικής υποχρέωσης.

Ευκαιρία δήλωσης παλαιών υπεραξιών

Το υπουργείο ανοίγει παράλληλα ένα «παράθυρο» για φορολογουμένους που είχαν πραγματοποιήσει συναλλαγές με κρυπτονομίσματα κατά το παρελθόν.

Μετά τη δημοσίευση του νόμου θα παρέχεται, υπό τις προβλεπόμενες προϋποθέσεις, δυνατότητα οικειοθελούς δήλωσης υπεραξιών από παλαιότερες μεταβιβάσεις μέσα σε διάστημα 12 μηνών, χωρίς πρόστιμα και τόκους.

Όσον αφορά τις κληρονομιές, τις δωρεές και τις γονικές παροχές, τα κρυπτοστοιχεία χαρακτηρίζονται ως ασώματη κινητή περιουσία κείμενη στην αλλοδαπή, ενώ η αξία τους θα προσδιορίζεται σε ευρώ με βάση την αξία της προηγούμενης ημέρας από τον χρόνο γένεσης της φορολογικής υποχρέωσης.

Παράλληλα, στις πωλήσεις κρυπτοστοιχείων δεν θα επιβάλλεται Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής.

«Φρένο» στις απαιτήσεις των servicers

Στο ίδιο νομοσχέδιο περιλαμβάνεται ένα εκτεταμένο πακέτο 16 παρεμβάσεων για το ιδιωτικό χρέος, με οκτώ μέτρα για την προστασία των οφειλετών και άλλα οκτώ για τη διαφάνεια, την εποπτεία και τη λογοδοσία των servicers.

Μεταξύ άλλων, δημιουργείται νέα τυποποιημένη διαδικασία διμερούς ρύθμισης. Ο πιστωτής θα πρέπει να απαντά μέσα σε τρεις μήνες και ολόκληρη η διαδικασία να ολοκληρώνεται μέσα σε έξι μήνες.

Τρεις μήνες πριν από πλειστηριασμό θα είναι υποχρεωμένος να υποβάλει στον οφειλέτη πρόταση ρύθμισης, η οποία θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη την ικανότητα αποπληρωμής, τα εισοδήματα και την περιουσιακή του κατάσταση.

Παράλληλα, θεσπίζεται ανώτατο όριο 15% στην προκαταβολή που μπορεί να ζητήσει πιστωτής για απευθείας διμερή ρύθμιση. Όσο ο οφειλέτης εξυπηρετεί ενεργή ρύθμιση, δεν θα επιτρέπονται η καταγγελία της, η έκδοση ή εκτέλεση διαταγής πληρωμής, η κατάσχεση και η συνέχιση πλειστηριασμού. Για παραβιάσεις προβλέπονται διοικητικά πρόστιμα από 50.000 έως 500.000 ευρώ.

Τι άλλο αλλάζει

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει ακόμη παρεμβάσεις στις τράπεζες και την κεφαλαιαγορά, ενώ προβλέπει ότι η επιστροφή του ΕΦΚ στο αγροτικό πετρέλαιο θα πραγματοποιηθεί έως τις 31 Οκτωβρίου 2026. Από τον Νοέμβριο η έκπτωση θα εφαρμόζεται ψηφιακά στο τιμολόγιο αγοράς.

Αλλαγές έρχονται και στις αντικαταβολές: στις παραδόσεις αγαθών μέσω εταιρειών courier καθίσταται υποχρεωτική η χρήση ηλεκτρονικού μέσου πληρωμής ανεξαρτήτως ποσού, με τις προβλεπόμενες εξαιρέσεις να καθορίζονται με υπουργική απόφαση. Εφόσον εταιρεία ταχυμεταφορών δεχθεί μετρητά κατά παράβαση του νέου κανόνα, προβλέπεται πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο της αξίας της συναλλαγής.

Οι ρυθμίσεις βρίσκονται ακόμη στο στάδιο του σχεδίου νόμου. Η δημόσια διαβούλευση ολοκληρώνεται στις 22 Οκτωβρίου 2026, ενώ στόχος του υπουργείου είναι το νομοσχέδιο να ψηφιστεί την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου. Ως εκ τούτου, οι διατάξεις μπορεί να υποστούν αλλαγές μέχρι την οριστική ψήφισή τους από τη Βουλή.

Πηγή: eleftherostypos.gr



Ακολουθήστε το EPIRUSJOURNAL στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις!

Exit mobile version