Θέση σχετικά με την πρόταση αξιοποίησης της Πασχαλείου Σχολής που κατατέθηκε από τον Πολιτιστικό Σύλλογο Καπεσόβου «Αλέξης Νούτσος» παίρνει ο Δήμος Ζαγορίου. Παράλληλα παραθέτει τις ενέργειες τις οποίες έχει ολοκληρώσει μέχρι σήμερα για την αξιοποίηση του ακινήτου.
Στο σημαντικό διδακτήριο του 19ου αιώνα, χαρακτηρισμένο ως μνημείο (ΦΕΚ 396/28- 9-2010) έχει υλοποιηθεί έργο πλήρους στερέωσης και αποκατάστασης του κτηρίου με προγραμματικές συμβάσεις μεταξύ των αρμόδιων φορέων: Περιφέρειας Ηπείρου- Δήμου Ζαγορίου – Υπουργείου Πολιτισμού (αντικατάσταση στέγης, ενίσχυση της περιμετρικής τοιχοποιΐας, συντήρηση- αποκατάσταση εσωτερικών χώρων και κουφωμάτων).
Ο Δήμος Ζαγορίου το 2021 υπέβαλε αίτηση χρηματοδότησης με πρόταση για την αξιοποίηση του μνημείου στο Υπουργείο Εσωτερικών (χρηματοδοτικό πρόγραμμα Αντώνης Τρίτσης «Ελλάδα 1821-2021») για το ποσό των 404.860,00 ευρώ (στην πρόταση περιλαμβάνεται και η βιβλιοθήκη ‘’Νεοφύτου Δούκα’’ στο σχολείο των Άνω Πεδινών).
Για την υποβολή της πρότασης έλαβε προηγουμένως την άδεια από την αρμόδια Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων και το θέμα εγκρίθηκε από την Επιτροπή του 1821. Το πρόγραμμα έχει παραταθεί έως και το 2025.
Η πρόταση περιλαμβάνει την εκπόνηση των απαραίτητων μελετών και την υλοποίησή τους, τη συντήρηση του αντιτύπου της Χάρτας του Ρήγα και των σημαντικότερων βιβλίων της βιβλιοθήκης καθώς και αρχειακού υλικού, την ψηφιοποίησή τους, την έκθεση τους στο ισόγειο του κτηρίου σε προθήκες με ιδανικές συνθήκες διατήρησης, τη δημιουργία εκτεταμένων ταμπλό πληροφόρησης με σχέδια, εποπτικό υλικό και κείμενα που θα αφορούν στη σχολική αρχιτεκτονική και τις διδακτικές μεθόδους της εποχής, τον ευεργετισμό, την παραγγελία και διακίνηση εκπαιδευτικών βιβλίων, την τοπική ιστορία και βέβαια εκτενή παρουσίαση των ποικίλλων προσεγγίσεων της Χάρτας). Επίσης προβλέπεται η δημιουργία ψηφιακών εφαρμογών προβολής των παραπάνω και εκπαιδευτικών δράσεων.
Ο Δήμος Ζαγορίου, καταλήγει η ανακοίνωση, έχει στόχο να υλοποιήσει ένα έργο υψηλών προδιαγραφών εξασφαλίζοντας επαρκή χρηματοδοτικά εργαλεία, προσκαλώντας σε συνεργασία επιστήμονες που έχουν ασχοληθεί με το αντικείμενο και μελετητές με την απαιτούμενη εμπειρία και κατάρτιση, για τη δημιουργία και λειτουργία ενός μνημειακού-πολιτιστικού εκπαιδευτικού χώρου με επαρκή τεκμηρίωση της ιστορικής του αξίας, επιστημονική εκθεσιακή δεοντολογία, υψηλή αισθητική και στοχευμένη εφαρμογή σύγχρονων τεχνολογιών.
Πηγή: epiruspost.gr