Τα 34 εκατομμύρια επιβάτες για πρώτη φορά αναμένεται να αγγίξει φέτος η κίνηση στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, υπό τη διαχείριση της Fraport Greece με το μήνα Νοέμβριο τώρα να παρουσιάζει διψήφια ποσοστά ανόδου κατά 15% σε σχέση με πέρυσι.
«Το 2023 είναι μία καλή χρονιά για τη Fraport Greece», δήλωσε χθες ο κ. Γιώργος Βήλος, γενικός Διευθυντής Ανάπτυξης της Fraport Greece, στο πλαίσιο της παρουσίασης των φετινών επιδόσεων των 14 περιφερειακών αεροδρομίων (Ακτιο, Χανιά, Κέρκυρα, Καβάλα, Κεφαλλονιά, Θεσσαλονίκη, Ζάκυνθος, Κώς, Μυτιλήνη, Μύκονος, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη, Σκιάθος), τα οποία στο δεκάμηνο είχαν συνολική κίνηση 32,3 εκατ. επιβατών, στο +8,4% έναντι του 2022 ή +12% έναντι της περιόδου Ιανουαρίου- Οκτωβρίου του 2019. «Φέτος η πρόβλεψη, εφόσον δεν υπάρξει κάποιο έκτακτο γεγονός, είναι για 33,8 εκατ. επιβάτες φέτος από τα 31,2 εκατ. επιβάτες το 2022 και τα 30,2 εκατ. επιβάτες του 2019».
Το 80% της επιβατικής κίνησης είναι διεθνής κίνηση, με αύξηση σε όλα τα αεροδρόμια πλην της Μυκόνου, η οποία είναι οριακά αρνητική στο -1,9%, «όμως δε θα πρέπει να ξεχνάμε ότι πέρυσι είχε διψήφιο ποσοστό αύξησης όπως και στη Σαντορίνη, η οποία μέσα στο 2023 έχει αύξηση κατά 0,5%». Σε τροχιά πλήρους ανάκαμψης με σημαντική αύξηση κατά 19,5% βρίσκεται φέτος η Θεσσαλονίκη, ενώ το 2022, ο προορισμός κατέγραψε πτώση της τάξεως του 15% αφενός λόγω των περιορισμών της πανδημίας τους πρώτους μήνες του έτους κι εν συνεχεία του αντίκτυπου από τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Τοπ αγορές
Συνολικά, τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια έχουν φέτος 110 αεροπορικές σε 42 διεθνείς αγορές, με 900 δρομολόγια και 64 νέα δρομολόγια, μεταξύ των οποίων, 10 στη Ρόδο, 8 στα Χανιά, 7 σε Θεσσαλονίκη και 7 Κέρκυρα, ενώ στους ανερχόμενους προορισμούς είναι το Ακτιο, με 6 νέα διεθνή αεροδρόμια. Ως προς το τοπ 10 των αγορών εξωτερικού, είναι το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία, οι σκανδιναβικές αγορές, η Ιταλία, η Πολωνία, η Ολλανδία, η Γαλλία, η Αυστρία, το Ισραήλ και η Τσεχία. Ως προς τις βασικές αγορές προέλευσης των επιβατών συμπεριλαμβανομένων και των ταξιδιωτών που έρχονται από άλλα αεροδρόμια -π.χ. από την Αθήνα- στο τοπ 10 προστίθενται και οι ΗΠΑ.
Επενδύσεις και κίνητρα
Ο κ. Βήλος ανέφερε ότι το συνολικό ύψος των επενδύσεων της Fraport Greece αντιστοιχεί σε 1,8 δισ. ευρώ «αλλά κάθε χρόνο επενδύουμε 50 εκατ. ευρώ για περαιτέρω αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό. Επίσης, παρακολουθούμε συνεχώς την κίνηση κι εξετάζουμε νέες επεκτάσεις, όπως π.χ. σε Σαντορίνη όπου εξετάζουμε αν πρέπει να επεκταθεί περαιτέρω ο τερματικός σταθμός. Επιπλέον, βασική προτεραιότητα είναι η αύξηση των τουριστικών ορών, με παροχή κινήτρων σε αεροπορικές τόσο για τους χειμερινούς όσο και τους θερινούς μήνες. Επίσης, συμπράττουμε με τοπικούς φορείς, Επιμελητήρια, ξενοδόχους κ.α. ξεκινώντας από το 2019 από τα Χανιά κι εν συνεχεία σε Καβάλα- Θάσο, επίσης Κεντρική Μακεδονία συμπεριλαμβανομένης της Θεσσαλονίκης, Λέσβος, Κεφαλονιά, αναπτύσσουμε δικά μας κανάλια, ενώ έχουμε συνεχή επικοινωνία με όλες τις αεροπορικές ώστε να διαπιστώνουμε πού υπάρχουν ευκαιρίες ανάπτυξης για νέα δρομολόγια εξωτερικού».
Στο «μέτωπο» των κινήτρων υπάρχουν δύο βασικά είδη για τις αεροπορικές, το πρώτο για τα χειμερινά κίνητρα στο διεθνές δίκτυο που ξεκίνησε το 2018, όπου στη διάρκεια των χειμερινών μηνών οι αεροπορικές έχουν έκπτωση 7 ευρώ ανά επιβάτη για νέα διεθνή δρομολόγια που θα προσθέσουν. «Συνολικά με αυτό το κίνητρο έχουν επιβραβευθεί 14 νέα διεθνή χειμερινά δρομολόγια κατά βάση από Θεσσαλονίκη. Πρόσφατα εισαγάγαμε το κίνητρο για ανάπτυξη κίνησης τους περιφερειακούς μήνες με έκπτωση από 25%- 50% επί των τελών για κάθε επιπλέον επιβάτη για οποιονδήποτε από τους μήνες Οκτώβριο, Νοέμβριο, Μάρτιο, Απρίλιο. Από τον Οκτώβριο, τον πρώτο μήνα της εφαρμογής του κινήτρου, ήδη 62 αεροπορικές έλαβαν έκπτωση λόγω αυτού του κινήτρου, με αύξηση κατά 7% της διεθνούς επιβατικής κίνησης τον Οκτώβριο και το κατά 14% το Νοέμβριο- άρα στο δίμηνο έχουμε 200.000 επιπλέον τουρίστες στα 14 αεροδρόμια». Ο Νοέμβριος, κινείται καλά με αύξηση της τάξεως του 15%.
Οι προκλήσεις
Ο διευθυντής Ανάπτυξης της Fraport Greece αναφέρθηκε και στις προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν εγκαίρως με πρώτη το μεγάλο πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού, αφού υπολογίζεται ότι λείπουν από 80.000- 100.000 εργαζόμενοι σε όλο το εύρος της τουριστικής αλυσίδας. Μία ακόμη πρόκληση έχει να κάνει με τις αυξήσεις τιμών επίσης σε όλο το εύρος της τουριστικής αλυσίδας: Από τη μία πλευρά πέφτει το επίπεδο της ποιότητας στις υπηρεσίες λόγω έλλειψης προσωπικού, από την άλλη αυξάνονται οι τιμές. Αυτό διαταράσσει τη σχέση ποιότητας τιμής και σ’ αυτό πρέπει να δώσουμε έμφαση γιατί δεν είμαστε μόνοι μας, υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός».
Σημαντικό ζήτημα εγείρεται με το φαινόμενο της υπερ-συγκέντρωσης στους προορισμούς και άρα τη φέρουσα ικανότητα: «Τα κίνητρα για επιμήκυνση βοηθούν ώστε να αποσυμφορηθούν οι μήνες του Ιουλίου -Αυγούστου, με αναγκαίες και τις επενδύσεις σε υποδομές», σχολίασε ο κ. Βήλος. Επιπλέον αλλάζει και το προφίλ των επιβατών, αφού η προτεραιότητα των νέων ταξιδιωτών είναι μεν το προϊόν «Ηλιος και Θάλασσα» αλλά και η παροχή εμπειριών, κάτι που μπορεί να βοηθήσει και στην επιμήκυνση της σεζόν στην Ελλάδα όπου είναι μείζον ζήτημα η εποχικότητα. Νούμερο 1 είναι και η βιώσιμη ανάπτυξη, δεδομένου ότι οι επισκέπτες θέλουν να έχουν το μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
«Επίσης, πρέπει να λάβουμε υπόψη και τις γεωπολιτικές εξελίξεις, γεγονός που δημιουργεί ένα δυναμικό περιβάλλον με νέες συνθήκες γενικότερα σε όλη τη λεκάνη της Μεσογείου», κι έστω κι αν δεν είναι ακόμη δυνατόν να ποσοτικοποιηθεί ακόμη η επίδραση από τις εξελίξεις με τη σύγκρουση Ισραήλ- Χαμάς, ωστόσο δεν παύει να είναι ένα σημαντικό δεδομένο». Ο διευθυντής Ανάπτυξης της Fraport Greece ανέφερε ότι δεν είναι δυνατή ακόμη η εκτίμηση για τον αντίκτυπο από τις εξελίξεις με το Ισραήλ- μία από τις σημαντικές αγορές εισερχόμενου τουρισμού για την Ελλάδα- γιατί η κρίση συνέπεσε με το τέλος της σεζόν. «Οι Ισραηλινοί είναι περίπου 700.000 στα 14 αεροδρόμια- όσοι ήταν και οι επιβάτες από Ρωσία, Ουκρανία και Λευκορωσία, όπου οι απώλειες αντισταθμίστηκαν από άλλες αγορές. Αντίστοιχα, το κενό που μπορεί να δημιουργηθεί από το Ισραήλ, μπορεί να καλυφθεί είτε από νέες αγορές (Αλβανία, Κροατία, Λουξεμβούργο, Νορβηγία) είτε από την αύξηση μεριδίων από βασικές αγορές (Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία, Ελβετία, Ρουμανία, Αυστρία, Ουγγαρία). Αλλωστε κάτι αντίστοιχο έγινε και στα Χανιά με τις απώλειες των Σκανδιναβών λόγω της πανδημίας. Για το 2024, τα μηνύματα που παίρνουμε μέχρι στιγμής, χωρίς να μπορούμε να υπολογίσουμε τον αντίκτυπο από το Ισραήλ, είναι ότι σε επίπεδο χωρητικότητας θα είναι τουλάχιστον στα ίδια επίπεδα με το 2023, με αυξομειώσεις ανά προορισμό».
Πηγή: newmoney.gr